Baden-Powell

Scouthistoria

Scouternas historia

Xfb-06-lagerkoket-i-full-verksamhet

Här kan du läsa om Scouternas historia både i världen och i Sverige, från Robert Baden Powell till våra dagar.

Robert Baden Powell

År 1907 samlade Robert Baden-Powell, general i brittiska armén, 20 pojkar på Brownsea Island utanför Englands sydkust till det som skulle bli det allra första scoutlägret och det som brukar ses som scoutrörelsens födelse.

Robert Baden Powell »

Flickor i Scouterna

I början av 1900-talet var det långt ifrån självklart att flickor och pojkar kunde ägna sig åt samma saker. Men 1909 hade över 6000 flickor anmält sig till scoutrörelsen – en del genom att bara uppge första bokstaven i förnamnet när de anmälde sig, för att inte avslöja sitt kön.

Flickor i Scouterna »

Scouting i Sverige

Scouting kom till Sverige i en tid då folkrörelser som väckelserörelsen, nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen var stora. Ungdomsorganisationer av olika slag bildades och kvinnorörelsen hade fått fäste.

Scouting i Sverige »

Flickscouterna i Sverige

Även i Sverige startade scoutrörelsen som en rörelse bara för pojkar. När också flickor visade intresse för scouting fanns en bred enighet om att programmet måste anpassas för att passa flickorna.

Flickscouterna i Sverige »

Scouting i modern tid

1990-talet och början av 2000-talet var en händelserik tid för Scoutsverige. I slutet av 1990-talet började de fem scoutförbunden diskutera hur man bäst skulle kunna samarbeta och 1999 antogs den första gemensamma strategin.

Scouting i modern tid »

Arkiv och museum

Scouterna har ett eget museum med arkiv som drivs av Scouternas Arkiv- och Museikommitté.

Arkiv och museum »